ÅTER OM

Idag har vi haft en väldigt intressant föreläsning på förmiddagen. Anna-Maria Hilborn berättade om sitt examensarbete från konstfack, som handlade om återbruksdesign i Johannesburg, Sydafrika.
Återbruksdesign över lag är väldigt utbrett i Afrika, ni känner säkert till AFROART som bland annat säljer mycket återbrukade produkter från Afrika.

Min uppfattning utav hennes projekt "åter om" var att hon tyckte det var intressant att se hur man kunde vidareutveckla designprocessen från skräp till designföremål och få en bild av hur pass vanligt det var med återbruk i den sydafrikanska vardagen. Framförallt ute i kåkstäderna.
Hur gör man när man behöver något som inte finns tillgängligt, utav bruksmaterial; vad tillverkar man av - vad finns tillgängligt just då? exempelvis en konservburk som blir en mjölkkanna för att man böjer till en pip längst ut.


Funderar en hel del på vad man ska göra efter Recycle Design, som tråkigt nog snart lider mot sitt slut. Den 1:a juni har vi avslutning, men på den fronten har jag lite good news! :) jag ska nämligen vara med i en utställning på stadsmuseet här i Eskilstuna som har vernissage den 20:e juni, vet mer efter den 1:a mars då jag varit på informationsmöte. "Handkraft - jatack" heter den (?) Kul!
Blev antagen förra veckan efter ett mail som jag knåpade ihop på typ fem minuter. Känns super roligt!