WORKSHOP I SÖMNAD

Igår onsdag hade vi en heldag med temat Sömnad. På förmiddagen föreläste textilhantverkaren Anja Hynynen om ekologiska tyger och material. Hur hon har arbetat i jakten på rättvist tillverkade ekologiska material. Allt från uppfödning av får som ger fin ull till utvinningen av materialet och växtfärgning. Som i slutändan spinns till garn och blir t.ex en stickad tröja :) allt i produktionsledet ska vara eko & reko!

Det var lärorikt och väldigt roligt att hon var här, extra kul var det att hon kom från Kungsör och hon var bra på att lära ut, det märktes att hon är bra på det hon gör! Trots att det var första gången hon föreläste så märktes det inte :)
Vi fick efter lunch ha en workshop i klassrummet där alla fick en varsin påse med två (fula) plagg, och ja mina var HEMSKA. Som vi sedan skulle sy om till något fint. Anja var med och hjälpte oss när vi stötte på problem.

Fick som tur va byta till mig en rutig flanellskjorta som jag personligen inte tyckte det var nå fel på ;) (med tanke på att den lika gärna skulle kunna hängt i min garderob) fick genast en idé som jag tror kan bli riktigt bra.
Man fick sy vad man ville och även lägga till andra material så som spetsar, grövre tyger, knappar osv...

Lite av det jag fick och valde att arbeta med är:






Vet inte riktigt om jag ska avslöja vad det ska bli, tror jag låter er gissa och så lägger jag ut en bild imorgon istället :)